DSS: Ľudia nemajú dôvod z piliera odísť
Bratislava 30. marca 2009 (Filip Obradovič, Hospodárske noviny) – Systém je teraz maximálne garantovaný a ľudia môžu v druhom pilieri pokojne zostať, tvrdí predseda Asociácie DSS a predseda Predstavenstva AXA, d. s. s., Peter Socha v rozhovore pre Hospodárske noviny.
Pred schválením novely zákona o starobnom dôchodkovom sporení sa predstavitelia DSS-iek stretli so zástupcami vlády na čele s premiérom Robertom Ficom. Predložili vám dva návrhy. Podľa prvého ste mali spoločným úsilím dostať okolo 300-tisíc ľudí z druhého piliera späť do prvého a podľa druhého ste mali diskutovať o možnom prerozdelení pomeru odvodov v prospech Sociálnej poisťovne. Prečo ste nesúhlasili ani s jedným?
Nechcem príliš veľa rozprávať o týchto stretnutiach, no všetci vieme, že boli. Dokonca to posledné bolo aj za účasti akcionárov. Debaty boli o tom, či si vieme predstaviť nejaký spôsob, akým by mohol druhý pilier prispieť k riešeniu krízy. My sme na takúto diskusiu boli pripravení. Povedali sme áno. Spravujeme veľký objem peňazí, o ktorom sa dá rozprávať, ako ho vieme využiť. Investovať v prospech Slovenska. Od začiatku sme hovorili, že pokiaľ toto môže byť cesta, ako pomôcť Slovensku tak, aby to pomohlo všetkým, rozhovory sa môžu začať. Nikam to však nakoniec neviedlo, pretože to nebolo to, čo sa od nás očakávalo.
A čo sa očakávalo?
Rozhovory pokračovali v tom smere, či vie druhý pilier pomôcť štátnemu rozpočtu. Pritom všetci vieme, že je len jedna cesta, ako pomôcť štátnemu rozpočtu. Nejakým spôsobom sa odkloní alebo pribrzdí tok peňazí, ktorý ide do druhého piliera, späť k štátu. To však nehovoríme o našich peniazoch, sú to peniaze sporiteľov. My vystupujeme ako správcovia a nemyslíme si, že toto je téma, o ktorej máme rozhodovať. Od našich klientov vieme, že si neželajú, aby došlo k zmenám, akou je napríklad zmena odvodov či niečo podobné.
Oslovovali ste svojich klientov?
Dostávame listy a e-maily od klientov, v ktorých nás upozorňujú, že takéto zmeny nechcú. Rešpektujeme to.
Prakticky tesne po vašom poslednom stretnutí vláda schválila návrh na vyše 60-percentné zníženie poplatkov. Bola úprava odplaty témou aj vašich spoločných stretnutí?
Bolo spomenuté, že toto je téma, ktorá skôr či neskôr príde. No nebavili sme sa o žiadnych detailoch. Boli sme len informovaní, že to bude veľmi rýchlo nastolené.
Bolo to práve kvôli tomu, že ste sa nedohodli?
O tom, že sa majú znížiť poplatky a nejakých spôsobom nadviazať na zhodnotenie, sa rozpráva už rok. Bola to naozaj len otázka času. Zaujímavé však je, že ten priebeh bol naozaj hektický. Vyjadrenia ministerstva práce hovoria o tom, že návrh, ktorý po spolupráci s Národnou bankou Slovenska predložili na vládu, bol výsledkom ročnej práce odborníkov. O tomto sme nevedeli. Osobne si myslím, že ak by nejaká skupina na takomto návrhu pracovala, mali sme byť jej súčasťou. Na vláde sa nakoniec prekvapujúco objavili dva návrhy. Ten prvý bol práve z rezortu práce a druhý z ministerstva financií. Obsahovo boli takmer identické, až na to, že z pôvodne navrhovaného zníženia o 28 percent bolo zníženie o 62 percent, čo je naozaj dramatické zníženie.
Mali ste možnosť o týchto úpravách diskutovať?
Návrh vznikol bez nás. Netvrdím, že je povinnosťou ministerstva diskutovať so subjektmi, ktorých sa zmena týka, ale podľa mňa sme mali byť prizvaní aspoň do pripomienkového konania. Táto možnosť vôbec nebola. Zákon bol prijatý v skrátenom legislatívnom konaní. Nerozumieme, prečo tak súrne. Nejde o protikrízové opatrenie, keďže znižovanie poplatkov v druhom pilieri s krízou nemá absolútne nič spoločné. Pokiaľ sa bavíme o tejto zmene, tak celý postup a spôsob prijatia tohto zákona boli veľmi zvláštne.
Čo to teda v konečnom dôsledku znamená pre sporiteľa?
Pre sporiteľa to v období, ktoré teraz máme, môže zjednodušene znamenať dve dobré správy. Prvá dobrá správa je, že systém je lacnejší. Všetci veľmi dobre chápeme, že pokiaľ niečo zlacnie, nikto nebude protestovať. Neviem, či môžem povedať, že druhý pilier je najlacnejší na svete, ale určite patrí medzi najlacnejšie. Samozrejme, pre DSS-ky to znamená zásadný zásah do ich fungovania, známe je vyjadrenie národnej banky, že také nízke poplatky nebudú pokrývať prevádzkové náklady spoločností, ale s tým sa už nejako musíme vyrovnať sami. Druhá dobrá správa pre sporiteľa je, že vláda a parlament schválili garancie v druhom pilieri, ktoré hovoria o tom, že každých šesť mesiacov musí byť zabezpečená istina. Tým pádom bol odstránený najväčší problém, ktorý bol z ich strany vždy komunikovaný. Pre sporiteľa je tak v tomto momente systém maximálne garantovaný. Nikto nemusí v období, keď je druhý pilier otvorený, riešiť, či systém bezpečný je alebo nie je. Odkaz vlády a parlamentu je, že sporiteľ teraz nemá žiadny dôvod z druhého piliera vystúpiť. "Nedostatky“, ktoré mu doteraz vyčítali, boli odstránené. Možno práve toto malo byť zmyslom skráteného legislatívneho konania, aby sa ľudia nebáli v čase krízy a mohli spokojne zostať v druhom pilieri.
A čo z dlhodobého hľadiska? Tesne po schválení zákona ste hovorili, že z dlhodobého hľadiska na tieto zmeny môže sporiteľ doplatiť.
Áno, ak sa na to pozeráme z dlhodobého hľadiska, tak tieto zmeny pre sporiteľa nie sú zase až také dobré. Som presvedčený, že penzijné fondy, ktoré spravujú peniaze na desiatky rokov, nemôžu mať nastavený investičný horizont na šesť mesiacov. V čase krízy je to možno o. k., hoci osobne si nemyslím, že to nebolo nevyhnutné, ale potom sa to musí zmeniť. Inak to bude limitovať investičné možnosti a potenciál výnosu pre sporiteľa.
Čo to bude znamenať pre dôchodkové správcovské spoločnosti? Analýza NBS, ktorá sa v súčasnosti prepracúva, hovorí o týchto poplatkoch ako o likvidačných a nevylučuje dokonca zánik niektorých či všetkých DSS-iek.
Poplatky sú jediným zdrojom príjmu DSS-iek. Neviem hovoriť za všetky DSS-ky. V našej spoločnosti teraz intenzívne prepočítavame, čo to všetko môže a bude znamenať. Snažíme sa namodelovať situácie už aj s novým poplatkom zo zhodnotenia. Dôležité je si uvedomiť, že všetky poplatky, ktoré súvisia so správou majetku v druhom pilieri ako je depozitár, burzové poplatky, poplatky obchodníkov a podobne, sú platené z odplaty, ktorú inkasujeme za správu. Vždy je tam teda určitá časť, ktorú nevieme ovplyvniť a ktorú nevieme znížiť, pretože je priamo závislá od výšky majetku, ktorý spravujeme. Ak máme naozaj spravovať dobre, tak potrebujeme zdroje na to, aby sme vedeli tieto náklady pokryť. Zo zákona musíme mať minimálne troch správcov portfólia, interných audítorov, risk manažérov, musíme mať IT systémy, ktoré musia spĺňať všetky podmienky funkčnosti a bezpečnosti atď. Ako každá iná činnosť aj správa dôchodkových fondov generuje náklady, ktoré treba pokryť. Nedá sa očakávať, že tento systém budeme dotovať donekonečna. Pozrime sa do finančných výkazov spoločností. Žiadne obrovské zisky, o ktorých stále počúvame, tam jednoducho nie sú, a to už druhý pilier spravujeme päť rokov. O návratnosti vložených investícií je v tomto momente zbytočné hovoriť. Uvidíme, ako sa zachovajú ostatní. Tým, že my sme druhí najväčší, máme určitú výhodu, ale sám som zvedavý, ako sa to nakoniec na tomto trhu vyvinie.
Aké percento z poplatku za správu stojí DSS-ku poplatok pre depozitára, burzy a podobne?
Nie je to žiadne fixné číslo. Poplatky za depozitára ma každá DSS-ka uvedené v štatúte. Sú priamo závislé od výšky spravovaného majetku. Tie ostatné závisia od toho, ako sa obchoduje. Čím intenzívnejšie sa obchoduje, tým je vyšší aj poplatok. Tieto náklady by potom pokojne mohli byť vyššie ako celé poplatky, na ktoré máme nárok.
DSS-ky kvôli šesťmesačnému investičnému horizontu, ktorý schválil parlament, informovali, že sa budú vyhýbať rizikovému investovaniu a vyberú sa cestou termínovaných vkladov. Môže potom vzniknúť otázka, či má druhý pilier zmysel, keďže svoje peniaze si môže každý dať na termínovaný vklad aj sám a nepotrebuje na to žiadneho správcu.
To nie je o tom, čo my chceme alebo nechceme. Zákon jednoznačne zmenil podmienky a vyžaduje od nás garanciu. Musíme sa prispôsobiť, či sa nám to páči alebo nie. Ak zájdete za investičným poradcom s tým, že chcete investovať svoje peniaze, tak sa vás opýta, na aký dlhý čas to chcete urobiť. Keď odpoviete, že na šesť mesiacov, nikto vám nebude odporúčať ísť do akciových fondov. Nie som šťastný, že to tak je a dúfam, že tak, ako diskusia neprebiehala pred prijatím tohto zákona, tak teraz sa k nej dostaneme a dokážeme si vysvetliť výhody a nevýhody takéhoto nastavenia. Verím, že sa to v dohľadnom čase zmení. V médiách sme zachytili vyjadrenia ministerstva práce, že to je len protikrízový stav a v čase, keď pominie, tak sa o tom bude zase hovoriť. Tentoraz azda aj s nami. Zatiaľ to investovanie bude konzervatívne, aby sme vždy vedeli zabezpečiť istinu.
Máte už jasno v tom, ako teda budete investovať? Budete sa zbavovať akcií, aj keď ich hodnota je teraz veľmi nízka?
Momentálne schválený systém je veľmi nevyvážený, a hlavne má v sebe stále príliš veľa otvorených otázok, na ktoré čakáme odpovede. Či už sa bavíme o technickej stránke jednotlivých výpočtov alebo, a to predovšetkým, o spresňujúcej legislatíve, na ktorú sa zákon odvoláva, no doteraz neexistuje. To je alarmujúce, pretože, ako vieme, účinnosť nastane už 1. júla. Máme naozaj praktický problém, pretože kým nebude všetko jasné, nemôžeme začať pripravovať nevyhnutné zmeny v systémoch, a predovšetkým stále nevieme presne zadefinovať novú investičnú stratégiu. Na to, aby sme to mohli urobiť, potrebujeme poznať vyhlášky o nových benchmarkoch, ktoré zákon síce zaviedol, ale detaily budú známe až zo spomínaných vyhlášok. V každom prípade je jasné, že prvoradým cieľom teraz bude zabezpečenie zákonom požadovanej šesťmesačnej garancie istiny. Viem si predstaviť ten cirkus, čo by sa strhol, ak by tam nastali nejaké problémy.
Reagovať na túto správu
» Reagovať na túto správuPridať komentár
Vaše komentáre
Žiadne komentáre. Pridať komentár.» Archív newslettrov