Desať akcií, ktoré sa oplatí držať do konca života
Bratislava 11. novembra 2014 (Jan Šumbera, Hospodárske noviny) - Warren Buffett s obľubou hovorieva, že najlepšou investíciou je taká spoločnosť, ktorej akcie držíte do konca života. Ak vám však investičná perióda "do konca života" príde príliš dlhá, a napriek tomu sa radíte medzi dlhodobých investorov, určite by vašej pozornosti nemal ujsť zoznam, ktorý v spolupráci s profesionálmi z finančných trhov zostavila americká CNBC. Tá hľadala desať najzaujímavejších titulov pre ľudí s investičným horizontom 25 rokov.
Medzi kritériá pre kvalifikáciu do zoznamu patrila okrem tradičných nárokov v podobe rastúcich peňažných tokov alebo pevného zázemia, tiež samotná vízia a energický líder v čele firmy. Vo finálnej desiatke nájdeme hneď niekoľko dobre známych mien, ale aj pár prekvapení.
10. Veolia - Posledným zástupcom má byť spoločnosť podnikajúca primárne v oblasti vodného a odpadového hospodárstva. Rozvoj destilačných metód (napríklad destilácia morskej vody, či čistenie "špinavých" vôd) v kombinácii s de facto nekonečným dopytom robia z Veolia symbol jednej z najcennejších svetových komodít. S ohľadom na pretrvávajúce ekonomické problémy v Afrike a v chudobných častiach Ázie potom Veolia disponuje (nutné povedať bohužiaľ) dostatkom práce na ďalšie desaťročia.
9. Align Technology - Zástupcu z módneho priemyslu už máme, teraz ho doplníme spoločnosťou zameranou na krásu (a vlastne aj zdravie). Align Technology operuje v dentálnom biznisu a aktuálne drží 80% podiel na trhu s neviditeľnými strojčekmi. Spoločnosť by potom k budúcej prosperite mali nasmerovať predovšetkým rozvojové trhy, u ktorých má podľa Goldman Sachs dopyt v nasledujúcej dekáde rásť dvojcifernými percentami (ročne).
8. Carnival Corp - Ešte väčším prekvapením môže byť najväčšia spoločnosť zameraná na výletné plavby. Tá buduje ďalšie štyri obrie lode, ktoré by mali doplniť už tak početnú flotilu. Carnival Corp je tak jednou zo stávok v "leisure" biznise, teda oblasti trávenia voľného času.
7. Edwards Lifesciences - Jedno z tých menej známych mien. Podľa CNBC však zároveň jedna z najlepších stávok. Najväčší svetový výrobca srdcových ventilov by v budúcnosti mohol profitovať zo starnutia svetovej populácie (predlžovanie dĺžky života) a odbytiská pre jej produkty tak môžu značne narásť.
6. Nike - Jasný vládca medzi športovými výrobcami, ktorému sa darí nielen v tradičnej bašte USA, ale aj v Číne a Mexiku, kde dochádza k rastu strednej spoločenskej triedy. Obľúbená značka neváha investovať do rozvoja, zlepšenia svojej distribučnej siete a ďalej navyšuje svoje trhové podiely. V oblasti športového vybavenia a módy je to práve Nike, kto udáva budúci trend.
5. Tesla - S ohľadom na svetovú energetickú koncepciu aj rozširujúce sa snahy o obmedzenie skleníkových plynov nemôže v zozname chýbať ani zástupca "zelenej energie". Tým zástupcom je výrobca "ekologických" vozidiel Tesla. Ten v tomto roku očakáva ďalší nárast predaja a na budúci rok plánuje uvedenie nového športovo úžitkového modelu. V čele stojaci vizionár Elon Musk potom dozaista drží v rukáve niekoľko ďalších tromfov.
4. Apple - Hoci napríklad iPady prežívajú ťažké obdobie, ostatné časti biznisu najväčšej spoločnosti sveta šlapú ako hodinky. Počítačová divízia rastie a úspech zažívajú aj pred nedávnom uvedené väčšie modely iPhonov. Začiatkom budúceho roka potom má zamieriť na obchodné pulty zariadenie iWatch. Ďalším v poradí by potom mal byť rozvoj operácií v oblasti TV. V kombinácii s peňažnou masou, ktorú Apple drží na svojich účtoch, sa tak ponúka solídny priestor pre vývoj ďalších nezabudnuteľných výrobkov.
3. Google - S ohľadom na pokračujúci rast klientskej základne v Indii a Číne možno s istotou povedať, že internet zďaleka nepovedal svoje posledné slovo. Jeho vládca Google tak má o budúcu náplň práce, teda aj rastový potenciál, bezpečne postarané. Keďže tržby z reklamy čelia zvýšenému konkurenčnému tlaku, obracia Googlu svoju pozornosť aj k doposiaľ nedotknutým oblastiam. Medzi také patrí napríklad samo-riadiace vozidlá.
2. Alibaba - S trhovou kapitalizáciou okolo 250 mld. USD sa čínsky maloobchodný gigant tlačí čoraz úspešnejšie na samotné výslnie. Pokračujúci rast tržieb aj aktívnych obchodníkov ženie biznis-model spoločnosti v ústrety smelým cieľom. Postupný prerod smerom k mobilnej monetizácii potom v druhej vlne môže Alibabu vyšvihnúť na samotný vrchol retailového prostredia.
1. Facebook - Netreba predstavovať fenomén posledných rokov riadený Markom Zuckerbergom. Sociálna sieť má byť podľa CNBC dominantným vládcom v oblasti komunikácie a naďalej tiež jedným z kľúčových zdrojov internetovej zábavy. Podľa jedného z prispievateľov výskumu Mika Murphyho má byť čo do trhovej kapitalizácie práve Facebook prvou svetovou "biliónovou" spoločnosťou.
Reagovať na túto správu
» Reagovať na túto správuVaše komentáre
Žiadne komentáre. Pridať komentár.» Archív newslettrov