Riešenie dopravnej nehody trvá aj mesiac
Bratislava 23. novembra 2011 (Katarína Ragáčová, SME) – Ako rýchlo sa dostane poškodený k peniazom z vašej zákonnej poistky? Poisťovne tvrdia, že za pár dní. V praxi však ide najmenej o týždeň, štandardný je však mesiac čakania na peniaze. Lehota sa väčšinou odvíja od rýchlosti spolupráce poistenca a poškodeného. Vodiči majú podľa zákona najviac 15 dní, aby poisťovni oznámili škodovú udalosť, ktorá vznikla na Slovensku. Ak ste havarovali v zahraničí, máte na nahlásenie škody až mesiac.
Väčšina do mesiaca
Už pri nehode alebo škodovej udalosti je potrebné vyplniť tlačivo Správa o nehode, ktoré by mal mať každý vodič v aute. Získate ho od svojej poisťovne, stiahnuť sa však dá aj z webu. Ďalším krokom je obhliadka auta, na ktorú sa treba v poisťovni objednať. Jej pracovník, ktorý škodu kontroluje, môže síce poradiť s papierovaním, no nebýva to pravidlom.
„Plnenie sme povinní poskytnúť do 15 dní po skončení prešetrovania udalosti,“ povedal hovorca Wüstenrot poisťovne Šimon Kollár. Keď vodič natrafí na ochotného likvidátora a spolu s poškodeným doloží všetky potrebné doklady, môžu byť peniaze na účte poškodeného už do dvoch týždňov. Poisťovne sa však zhodujú v jednom – najčastejším problémom pri riešení poistných udalostí sú neúplne vyplnené tlačivá či nedoložené doklady. Preto je štandardnou lehotou na vyriešenie udalosti mesiac. ČSOB poisťovňa hovorí, že do mesiaca je vyriešená vyše polovica prípadov.
Komplikuje to aj polícia
Medzi časté komplikácie v poisťovni Union patrí napríklad postup polície, keď nehodu uzatvorí ako škodovú udalosť napriek tomu, že škoda je vyššia ako limit. Zákon hovorí, že nehodou je napríklad udalosť, pri ktorej sa zraní či usmrtí osoba, alebo udalosť, pri ktorej vznikne materiálna škoda vyššia ako 3990 eur. Polícia pritom podľa poisťovní môže riešenie udalosti spomaliť aj tým, že nevydá potrebné správy alebo s ich vydaním mešká.
„Poisťovňa nevie udalosť vyrovnať ani v prípade, keď sa účastníci nehody nevedia dohodnúť na miere zavinenia,“ povedala hovorkyňa Unionu Judita Smatanová. Práve preto všetky finančné ústavy svojim klientom odporúčajú, aby si dali záležať na vyplnení Správy o nehode, ktorá obsahuje aj nákres incidentu.
Sťažnosť nemusí pomôcť
Po uzatvorení poistnej udalosti sa komplikácie nemusia skončiť. Najčastejšie sa ľudia sťažujú práve až po vyplatení poistného plnenia, keď sa im peniaze od poisťovne mália. „Najčastejšie na krátenie plnenia z rôznych dôvodov, napríklad pre amortizáciu či nepreukázanie náhradných dielov,“ vyratúva Smatanová. Poisťovňa si napríklad od plnenia odpočíta škody, ktoré boli na aute už pred nehodou.
V takých prípadoch môže, ale nemusí pomôcť podanie sťažnosti. Sťažovať sa oplatí najmä vtedy, keď máte na to dôkazy. Poisťovne na základe sťažností prešetrujú poistnú udalosť len z formálneho hľadiska, či obsahuje spis všetky doklady, ako boli vyhodnotené a podobne. Bez dôkazov preto netreba rátať s tým, že by poisťovňa svoj názor na výšku plnenia zmenila.
Reagovať na túto správu
» Reagovať na túto správuPridať komentár
Vaše komentáre
Žiadne komentáre. Pridať komentár.» Archív newslettrov