Ako postupovať pri dopravnej nehode v zahraničí
Ak sa pri dopravnej nehode niekto zraní, musí vodič v prvom rade poskytnúť prvú pomoc zraneným a privolať záchranárov. Zároveň urobiť všetky možné opatrenia, aby sa vzniknutá škoda na zdraví a majetku už nezväčšovala alebo aby sa obmedzil rozsah už vzniknutej škody.
Kedy volať políciu?
Pri nehodách v zahraničí je potrebné privolať políciu vždy. Najmä ak došlo k zraneniu niektorého z účastníkov, vznikla väčšia škoda na majetku alebo sa dá predpokladať, že niektorý z vodičov jazdil pod vplyvom alkoholu. Všetci účastníci havárie zároveň budú potrebovať na prechod cez hranice s poškodeným vozidlom potvrdenie od polície.
Ak polícia odmietne prísť na miesto havárie alebo spísať o nej správu, musíte zaznamenať čo najviac údajov o priebehu nehody, jej účastníkoch a vzniknutých škodách. Poznačte si mená a adresy všetkých účastníkov a svedkov nehody. Zúčastnené strany musia vyplniť a spoločne podpísať tzv. medzinárodný formulár Správa o nehode.
Čo v pozícii poškodeného
Ak ste v pozícii poškodeného, od vinníka si vypýtajte: meno, priezvisko a trvalý pobyt; meno, priezvisko a trvalý pobyt alebo obchodné meno a sídlo držiteľa alebo vlastníka motorového vozidla; obchodné meno a sídlo poisťovateľa, u ktorého bolo uzavreté poistenie zodpovednosti; číslo poistnej zmluvy; evidenčné číslo alebo štátnu poznávaciu značku motorového vozidla a medzinárodnú poznávaciu značku krajiny registrácie vozidla, ktorým bola škoda spôsobená; číslo zelenej karty alebo číslo poistnej zmluvy hraničného poistenia, ak ide o cudzozemské motorové vozidlo škodcu (prípadne si vyhotoví kópie týchto dokladov).
Nepodpisujte, ak nerozumiete
Nepodpisujte nič čomu nerozumiete alebo s čím nesúhlasíte. Ak niečo podobné nastane, mali by ste v slovenčine uviesť svoj názor na vznik dopravnej nehody a až následne správu podpísať. V prípade, že klient nezíska zápisnicu od polície, okrem doznania vinníka by mali správu podpísať aj dvaja svedkovia.
Konzultácia s poisťovňou
Ďalší postup vždy konzultujte so svojou poisťovňou alebo jej 24-hodinovou asistenčnou službou, a to bez ohľadu na rozsah poškodenia. Skúsenosti totiž ukázali, že vodič sa po havárii dostáva do fyzického aj psychického stresu a často zabudne aj na základné kroky, ktoré sú na vyriešenie poistnej udalosti nevyhnutné. Ich nesplnenie potom komplikuje rýchle a bezproblémové riešenie likvidácie.
Súhlas s opravami
Poistený je zároveň povinný o všetkých krokoch poisťovňu okamžite informovať a požiadať ju o súhlas s ich vykonaním. Či už ide o odtiahnutie vozidla v zahraničí alebo zo zahraničia, provizórnu opravu potrebnú na dojazd zo zahraničia alebo samotnú opravu vozidla v zahraničí. Ak je potrebná provizórna oprava v zahraničí, mali by ste zaznamenať poškodenie vozidla digitálnym fotoaparátom, videokamerou alebo fotoaparátom v telefóne skôr ako auto necháte spojazdniť.
Po príchode domov
Po príchode domov musí klient poistnú udalosť nahlásiť v poisťovni aj osobne v zákonom stanovenej lehote, čo je pri povinnom zmluvnom poistení, aj pri havarijnom poistení 30 dní. Pri nahlasovaní je klient povinný pristaviť poškodené vozidlo na obhliadku.
Reagovať na túto správu
» Reagovať na túto správuVaše komentáre
» Archív newslettrov