Autá dostanú extra daň
Bratislava 3. júla 2012 (Daniela Krajanová, SME) – Ak si podnikateľ dnes kúpi dodávku, napríklad Mercedes Vito, môže ho to vyjsť na 30-tisíc eur. Za auto ešte zaplatí ročne ďalších 181 eur cez cestnú daň, ktorú inkasuje župa. No asi šesťnásobok príspevku župe zaplatí onedlho aj za to, že si auto zaregistruje.
Taká je predstava ministerstva financií. Poplatok za registráciu zostane na úrovni 33 eur len pre autá s výkonom do 80 kilowattov, teda napríklad za Fabiu. S rastúcim výkonom má od tejto hranice poplatok rásť. Podnikatelia upozorňujú, že vyššou sadzbou sa takto spoplatnia aj dodávky, ktoré nie sú luxusom, ale pracovným prostriedkom.
„Nechápem, prečo by za dodávky, ktoré slúžia na bežné podnikanie a nie na prepravu manažmentu, mali byť vyššie správne poplatky,“ povedal Rastislav Machunka z Asociácie zamestnaneckých zväzov.
Audi a Fabia
Minister financií Peter Kažimír včera uisťoval, že vyššie poplatky sa týkajú luxusu. Nové poplatky majú platiť tí, ktorých 200–eurový poplatok od kúpy auta neodradí. „Ako to ovplyvní rozhodovanie človeka o tom, či si kúpi Audi, alebo Fabiu?“ pýtal sa po včerajšom rokovaní.
O poplatkoch majú sociálni partneri ďalej rokovať. Drahá registrácia dodávok sa včera nie celkom pozdávala aj zástupcom odborov. S tým, že dodávky by sa nemali chápať ako luxus, súhlasí Tomáš Novotný z portálu natankuj.sk.
Dodal, že väčšiny bežných ľudí by sa nové poplatky nemali týkať. „Pri kúpe auta sa možno budú viac pýtať na výkon,“ hovorí Novotný. Predajca áut značky Škoda tvrdí, že 74 percent ich predaja tvoria autá s výkonom do 80 kilowattov.
Najobľúbenejšia v tejto kategórii je Škoda Fabia. Distribútor Volkswagenu zasa hovorí o nadpolovičnej prevahe výkonnostne slabších áut. „Možno sa čiastočne zníži záujem o nové luxusnejšie vozidlá a zákazníci sa budú viac zaujímať o autá nižšej či strednej triedy. Prípadne obrátia svoj záujem na zánovné vozidlá, na ktoré sa poplatky nevzťahujú,“ uvažujú o novinke vo firme AAA Auto.
Zarobí štát?
Oslovené firmy neočakávajú, že by nové poplatky boli silnou inšpiráciou pre to, aby si zákazníci napríklad registrovali autá v cudzine. Machunka zo zamestnávateľského združenia povedal, že podnikatelia si miesto registrácie dobre premyslia a štát napokon nezarobí šesť miliónov eur, ako plánuje.
„Topmanažéri veľmi dobre vedia, ako pracovať s daňovými nákladmi,“ povedal Machunka. Štát by tak mohol o peniaze ešte aj prísť. Ak by sa dopravcovia začali registrovať inde, župám by klesali príjmy z dane z motorových vozidiel.