Poisťovniam pomôže proti podvodom detektor lži
Bratislava 11. novembra 2011 (Jozef Tvardzík, SME) – Nahlasujete po telefóne skutočnú poistnú udalosť, alebo chcete od poisťovne získať peniaze podvodom? Pri zodpovedaní tejto otázky už čoskoro pomôže poisťovni hlasový detektor. Na druhej strane linky, na ktorú oznamujete poistnú udalosť, odhalí, či hovoríte pravdu, alebo klamete. O zavedení telefonického detektoru lži uvažuje Allianz – Slovenská poisťovňa. „V septembri sme vstúpili do rokovaní s dodávateľom tejto technológie. Momentálne túto aplikáciu testujeme,“ potvrdila hovorkyňa poisťovne Lucia Muthová.
Počet podvodov stúpa
Allianz sa rozhodol použiť hlasový detektor po tom, ako zaznamenal nárast poistných podvodov. Len v tomto roku poisťovňa prešetrovala 1032 podozrivých prípadov. „Medziročne ide o nárast o 21,9 percenta,“ tvrdí Muthová. Odmietla konkretizovať firmu, ktorej službu poisťovňa testuje. Podľa denníka Lidové noviny by hlasový detektor mohla poisťovniam poskytovať česká firma Retia. „Rokujeme aj s klientmi z radov niekoľkých poisťovní zo Slovenska. Nemôžem ich však konkretizovať,“ reagoval šéf predaja firmy Jiří Kristek.
Koľko technológia stojí, sme sa nedozvedeli. „Poviem len toľko, že detektor nie je sériovo vyrábaný,“ dodal. Detektor dokáže upozorniť na možný poistný podvod skúmaním ľudskej reči. „Systém sa zameriava na reakcie a odpovede volajúceho,“ vysvetlil Kristek. Podľa psychológa Róberta Mathého hlasový detektor pripomína detektory lží. „Tie sa v USA používajú často aj ako dôkazový materiál pred súdom. Nie sú stopercentné,“ tvrdí Mathé.
Ostatní o ňom neuvažujú
Ostatné poisťovne zatiaľ o použití hlasových detektorov neuvažujú. „V súčasnosti ho nepoužívame, ani v najbližšej budúcnosti ho použiť neplánujeme,“ povedala Lucia Makayová z Generali Slovensko. Axa sa spolieha pri identifikovaní podvodov na odborníkov z právnej a medicínskej oblasti. Rovnako reagovala aj ČSOB Poisťovňa.
„Neuvažujeme o tom, pretože detektor by bol pri trestnoprávnom a občianskom konaní nepoužiteľný,“ reagovala Judita Smatanová z poisťovne Union. Podľa nej poisťovňa zaregistrovala za rok nárast objasnených nečestných činnosti o 60 percent, najmä v oblasti poistenia motorových vozidiel a povinného zmluvného poistenia.
Nástup detektívov
Pri prešetrení podvodov sa poisťovne nespoliehajú len na schopnosti vlastných ľudí, ale aj na profesionálnych detektívov. „Využívame detektívnu agentúru pri podozreniach z poistných podvodov,“ tvrdí Smatanová. S detektívmi pracuje aj Wüstenrot poisťovňa. „Máme skúsenosti s asistenciou externej detektívnej kancelárie pri došetrovaní podozrivých poistných udalostí,“ vraví Šimon Kollár. Hoci v Česku už testujú systém, ktorý umožňuje poisťovniam sledovať údaje o podozrivých žiadostiach o poistenie, u nás niečo podobné ešte neexistuje. „Poisťovne si však medzi sebou posúvajú isté informácie,“ povedala riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní Jozefína Žáková.
Reagovať na túto správu
» Reagovať na túto správuVaše komentáre
Žiadne komentáre. Pridať komentár.» Archív newslettrov