Na to, aby klient získal adekvátnu náhradu za škody po poistnej udalosti čo najskôr, nie je dôležitá iba dobrá zmluva so správne zvolenou poistnou sumou. Ale aj prvé kroky, ktoré musí poškodený urobiť po poistnej udalosti. Čo by teda mal spraviť, aby poisťovňa čím skôr vyplatila poistné plnenie z poistenia majetku?
• V prvom rade musí zabezpečiť, aby sa rozsah škody ďalej nezväčšoval. Ak to znamená, že musí z hygienických, či bezpečnostných dôvodov zničené veci odstrániť, mal by predtým urobiť ich fotodokumentáciu so zoznamom poškodených predmetov.
• Pri vlámaní alebo lúpežnom prepadnutí musí poškodený zavolať políciu a nemeniť stav vecí až do jej príchodu. V prípade požiaru je potrebné volať hasičov. Tí podobne, ako polícia, poškodenému vydajú doklad o nahlásení udalosti.
• Poistnú udalosť musí klient poisťovni nahlásiť bez zbytočného odkladu. Môže tak urobiť aj telefonicky na dispečingu poisťovne, pričom dodatočne musí poistnú udalosť ohlásiť aj písomne. Poisťovňa sa s klientom dohodne na termíne obhliadky škôd, na základe ktorého sa potom rozhodne o poistnom plnení.
• Doklady, ktoré pritom bude poisťovňa vyžadovať závisia od konkrétnej udalosti. V prípade krádeže klient bude pravdepodobne potrebovať podklady, ktoré pomôžu pri vyčíslení výšky škody. Teda napríklad pokladničné bloky, faktúry, znalecký posudok či fotografie predmetov. Ak došlo k inej poistnej udalosti, napríklad požiaru - výška škody sa určí podľa zostatkov zničených predmetov.
• K poistnému plneniu sa klient dostane v zmysle Občianskeho zákonníka do 15 dní od skončenia šetrenia poistnej udalosti.