Na čakačkách nemocníc je desaťtisíc ľudí
Bratislava 30. mája 2011 (Veronika Folentová, SME) – Okolo desaťtisíc ľudí čaká na zákroky na čakacích listinách. Poisťovne vinia za to nemocnice a naopak. Dva mesiace až rok trvá, kým sa pacienti na čakacích listinách zdravotných poisťovní dostanú na operácie. Dnes je v takejto situácii vyše desaťtisíc pacientov. Čakacie listiny môžu vznikať na tri typy diagnóz: choroby oka, ktoré si vyžadujú implantáciu, choroby obehovej, svalovej a kostrovej sústavy.
Závisí od poisťovne
Jednotlivé poisťovne majú rozdielne čakacie lehoty. Štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa, ktorá má najviac poistencov – okolo 3,5 milióna, má na čakačkách 7 400 ľudí. Priemerná dĺžka čakania je tri až šesť mesiacov. Dôvera s takmer 1,5 milióna poistencov má na čakacích listinách vyše 2 300 ľudí. Jej priemerná čakacia lehota je dva až tri mesiace. Najmenšia Union zdravotná poisťovňa so 400-tisíc poistencami nechcela konkretizovať, koľko ľudí si na zákroky musí počkať. V priemere jej poistenci čakajú na operácie tri až šesť mesiacov.
Dĺžku čakacej lehoty ovplyvňuje aj to, kde bývate. Od toho totiž závisí aj počet a skladba špecialistov, ktorí majú s poisťovňou zmluvu. S narastajúcim počtom zdravotníckych kapacít sa čakací čas skracuje. „V Košickom kraji sa u nás čaká najdlhšie, v Žilinskom, naopak, najkratšie,“ povedala hovorkyňa Union zdravotnej poisťovne Judita Smatanová. Rozdiely v dĺžke čakania sú aj vo Všeobecnej. „Operácie katarakty sa v Nitrianskom kraji robia priebežne, v Prešovskom kraji sa čakacie lehoty pohybujú okolo šesť mesiacov,“ povedala hovorkyňa Petra Balážová.
Najkratšie sa podľa nej vo Všeobecnej čaká na operácie sivého zákalu a kardiovaskulárne zákroky. Poisťovne sa zhodujú, že najdlhšie sa čaká na výmenu bedrového kĺbu. Tam je čakací čas deväť mesiacov aj rok. K riešeniu dlhých čakacích lehôt by podľa poisťovní mohla prispieť aj jednodňová chirurgia. Ide o zákroky, pri ktorých pacient nemusí byť v nemocnici dlhšie ako tri dni. Zároveň je jednodňová chirurgia aj lacnejšia. Preto poisťovne tlačia na nemocnice, aby robili výkony najmä takto. Ak sa dá výkon urobiť ako jednodňová chirurgia a nemocnica ho tak nerobí, Všeobecná zdravotná jej zaplatí len toľko, ako za jednodňový.
Kto za (ne)môže?
Čakačky vznikajú preto, že nemocnice nemajú dostatočné kapacity, ale aj kvalifikovaný manažment, tvrdia poisťovne. Nemocnice to odmietajú. „Starostlivosť o pacientov, ktorých hospitalizácia či operácia znesie odklad, manažuje ich zdravotná poisťovňa,“ povedala hovorkyňa Univerzitnej nemocnice L. Pasteura z Košíc. „Čakačky sú najmä pre limity poisťovní, vedeli by sme urobiť aj viac,“ povedala hovorkyňa Univerzitnej nemocnice Bratislava Zuzana Čižmáriková.
Reagovať na túto správu
» Reagovať na túto správuPridať komentár
Reakcia na: Prajem Pekný deň Navrhujem aby PN-ky po čas čakačky hradili zdravotné poisťovne, u ktorých je pacient poistený a nie Sociálna poisťovňa z nemocenského poistenia. Veď čakačku zavinili príslušné poisťovne a nie Sociálna poisťovňa. Čakačkou sa navyšuje doba PN- ky a teda úhrady za PN-ky, ktoré musí hradiť Sociálka poisťovňa a poisťovne ktoré to čakanie zavinili v záujme svojich ziskov , nemajú znášať nič? Vidí sa Vám to spravodlivé? No mne určite nie. Teda navrhujem, že okrem nemožnosti si nechať zisk, podľa poslednej novely zákona, hradili aj PN-ky po čas čakačky. Nemajú žiadne starosti , kde zobrať financie, veď im ľudia musia posielať zo zákona, a ešte sa im takto odvďačia. Takto by rád...Vaše komentáre
» Archív newslettrov