Prihláškou sa zmena poisťovne neskončila
Bratislava 30. novembra (Katarína Lovasová, Pravda) – Vyše 700-tisíc ľudí zmenilo tento rok zdravotnú poisťovňu. Ako upozornila hovorkyňa Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou Radoslava Miklášová, údaj sa ešte môže zmeniť, nie však už výrazne. Na úrad aj do jednotlivých poisťovní totiž stále prichádzajú sťažnosti ľudí, ktorí sa dostali do novej poisťovne nedobrovoľne.
Najviac stratila Všeobecná zdravotná poisťovňa, pre odchod z nej sa rozhodlo takmer 450-tisíc ľudí. Druhá v poradí je ďalšia štátna zdravotná poisťovňa, Spoločná, z ktorej sa tento rok odhlásilo vyše 84-tisíc ľudí. Naopak, najviac získala nová poisťovňa Union, do ktorej prišlo vyše 460-tisíc prihlášok. Na Union je však aj najviac sťažností ľudí, ktorí sa prehlásiť nechceli, napriek tomu sa v nej ocitli.
Poisťovňa už podala niekoľko trestných oznámení, väčšina smeruje na externých sprostredkovateľov. V prípade zmeny poisťovne nesmie poistenec zabudnúť na nahlasovaciu povinnosť. „Zo zákona je povinný oznámiť zmenu poisťovne zamestnávateľovi, ak ich má viacerých, tak všetkým,“ upozornila hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej poisťovne Petra Balážiková. Ak tak neurobí do 8. januára, Úrad pre dohľad mu môže vyrubiť pokutu až do výšky 10-tisíc korún.
Pokuta do výšky 5-tisíc korún hrozí aj v prípade, že poistenec nevráti preukaz pôvodnej zdravotnej poisťovni. Ten si musí nechať do 31. 12. 2006 pre prípad, že by potreboval lekársku pomoc. Potom ho musí vrátiť. „Preukaz poistenca, rovnako aj európsky preukaz musí vrátiť v termíne od 1. do 8. januára,“ uviedla Miklášová. Preukazy môže poistenec poslať poštou alebo odniesť do pobočky osobne. O zmene by sa mal čím skôr dozvedieť aj lekár. Zákon síce nehovorí o povinnosti nahlásiť zmenu aj ošetrujúcim lekárom, poisťovne a úrad to odporúčajú. Vítajú to aj lekári.
„Pacienti by zmenu mali určite nahlásiť aj svojmu praktickému lekárovi, gynekológovi, stomatológovi aj svojmu špecialistovi,“ dodala Balážová. V prípade, že poistenec dostal preukaz a o zmenu nežiadal, mal by sa ihneď obrátiť na poisťovňu, ktorá mu preukaz poslala, a žiadať zrušenie. „Svoj podnet by mal doložiť čestným vyhlásením, že žiadnu prihlášku nepodal,“ uviedla Miklášová. Poisťovňa by mala v prípade opodstatnenosti podania prihlášku stornovať.
„Ak by poisťovňa žiadosti nevyhovela, občan môže podať podnet na Úrad pre dohľad, ktorý preskúma, či prihláška fyzicky existuje a spĺňa všetky náležitosti,“ dodala hovorkyňa úradu. Úrad prijal už 1 373 podaní. Poisťovne, ktoré dostali podnety, však vychádzajú takýmto ľuďom v ústrety. V prípadoch, keď je zjavné, že podpis na prihláške nie je pravý, Union ju považuje za neplatnú a snaží sa, aby podvedení ľudia ostali v pôvodnej zdravotnej poisťovni.
Reagovať na túto správu
» Reagovať na túto správuVaše komentáre
Žiadne komentáre. Pridať komentár.» Archív newslettrov