Zdravotnú poisťovňu menia státisíce ľudí
Bratislava 25. septembra 2007 (Monika Laciková, Hospodárske noviny) – Už len do nedele majú ľudia možnosť zmeniť zdravotnú poisťovňu. Aj tento rok tak podľa odhadov urobia tisícky Slovákov. "Dá sa hovoriť o státisícoch ľudí," povedal pre HN riaditeľ Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou Richard Demovič.
Odborníci však predpokladajú, že by ich nemalo byť tak veľa ako minulý rok. Vtedy sa prepoistilo až 700-tisíc ľudí. Analytik Tomáš Szalay z Health Policy Institute, ktorý nedávno zostavil rebríček kvality poisťovní, predpokladá 300- až 400-tisícové presuny. Úrad presné počty zmenených poistných zmlúv zverejní až v novembri.
Zistite si čo najviac
Niektoré poisťovne budú mať svoje pobočky otvorené pre nových klientov dokonca aj v nedeľu. Ak uvažujete nad zmenou poisťovne, zistite si najskôr, či má s ňou váš všeobecný lekár uzatvorenú zmluvu - upozorňuje Demovič. Poisťovne síce musia zabezpečiť zdravotnú starostlivosť definovanú zo zákona, lekár však spoluprácu s nimi môže odmietnuť. "V minulosti sa stalo, že ľudia sa prepoistili a zistili, že lekári nemali zmluvy. V menej osídlených oblastiach sú potom odkázaní na cestovanie za lekárom."
Riaditeľ Združenia zdravotných poisťovní Eduard Kováč občanom odporúča: "Oplatí sa informovať, čo ktorá zo šiestich poisťovní robí, aby si mohol zodpovedne zvoliť inú alebo zostať vo svojej." Poisťovňa nemá právo prihlášku klienta odmietnuť. Musí však spĺňať všetky predpísané kritériá. Ak si niekto podá viacero prihlášok do rôznych poisťovní, zaregistrovaný bude v prvej, do ktorej si ju podal. Poisťovňa ju do 15. novembra potvrdí. Do piatich dní doručí poistencovi preukaz.
Vládne zámery vraj zneisťujú
Niekoľko dní pred uzávierkou prihlášok poisťovne zatiaľ taja, koľko nových klientov získali. Európska zdravotná poisťovňa, ktorá mala v júni 70-tisíc klientov, očakáva nárast až o sto percent. Jej hovorca Stanislav Jurikovič však priznal, že z poisťovne časť zo súčasných poistencov odchádza. Nemyslí si však, že prídu o klientov v súvislosti s mediálnymi vyhláseniami vlády o zavedení jednej verejnoprávnej poisťovne. Kroky vlády však podľa neho zamedzili väčšiemu nárastu nových poistencov. "Očakávame odlev tých poistencov, ktorí sú častejšie náchylní na zmeny zdravotných poisťovní a ktorí pri svojom rozhodovaní o zmene neberú až tak do úvahy služby a produkty, ktoré im zdravotná poisťovňa vie poskytnúť," tvrdí hovorkyňa Unionu Nina Zelníková. Ako dodala, tento rok nerobili taký nábor poistencov ako vlani. Rádovo menej poistencov ako počas minuloročnej kampane očakávajú aj v Apolle. V Dôvere zaznamenali okrem nových klientov aj návrat starých poistencov. Zuzana Horníková z Dôvery taktiež tvrdí, že ľudia sú pri voľbe zdravotnej poisťovne zneistení vyhláseniami predstaviteľov vlády. Rovnako to vidí aj Kováč: "V skutočnosti by pohyb mohol byť väčší vzhľadom na to, že ponuka je väčšia."
Rating nesledovali
Ani jedna poisťovňa nevedela odhadnúť, či rozhodnutie o zmene bolo ovplyvnené nedávno zverejneným ratingom z dielne Health Policy Institute. Najvyššie hodnotenie v ňom získala poisťovňa Union, tesne za ňou skončila Dôvera. Štátne zdravotné poisťovne obsadili posledné priečky. Hodnoteniu chýbalo niekoľko dôležitých kritérií. Pre nedostatok informácií sa analytici nezaoberali napríklad dostupnosťou zdravotnej starostlivosti. Úrad pre dohľad sa k informáciám zverejneným v ratingu nechcel vyjadrovať, aby neovplyvnil poistencov pri výbere poisťovne. Štátne poisťovne ho označili za neobjektívny a zavádzajúci.
Miernejšia reklama
Aj tento rok sa zdravotné poisťovne snažili upútať nových klientov reklamou. "Reklamná kampaň nie je jediný zdroj, ktorý presvedčí zákazníka o tom, že si produkt kúpi. Minulý rok zohrali veľkú úlohu sprostredkovatelia a makléri," hovorí reklamný odborník Peter Holík. Súčasná kampaň je teraz zameraná na odkomunikovanie výhod, ktoré svojim poistencom ponúkajú. "Určite nie je agresívna, skôr príjemná," tvrdí Holík. Výraznejšie sa prezentujú podľa neho Union a Dôvera. "Môže to byť teoretická výhoda oproti tomu, ak iná poisťovňa tvrdí, že jej záleží na klientoch." Aj podľa Szalaya sa tentoraz zamerali viac na prezentovanie zdravotných výhod. "Vybočuje z toho Všeobecná zdravotná poisťovňa, ktorá inzeruje zľavy na dovolenky."
Prísnejší dohľad nad sľubmi
Zlákali vás sľuby poisťovne a vy márne čakáte na avizované výhody? Úrad pre dohľad chce už budúci rok sprísniť kontroly toho, čo v marketingovej kampani poisťovne sľúbili. Na nesplnené sľuby ho môžu upozorniť aj samotní poistenci. Ak sa ukáže, že poisťovne zavádzali, môžu dostať pokutu až do výšky piatich miliónov korún.
Ak ste k 30. septembru zmenili zdravotnú poisťovňu, zostávate do konca roka poistencom svojej pôvodnej. V prípade, že ste termín nestihli a prihláška prišla neskôr, stávate sa klientom novej poisťovne až o rok. Do 8. januára musí poistenec vrátiť preukaz svojej bývalej poisťovni.
Reagovať na túto správu
» Reagovať na túto správuVaše komentáre
Žiadne komentáre. Pridať komentár.» Archív newslettrov