Motocyklista pri zrážke s traktorom nemá takmer šancu prežiť
Bratislava 18. júla 2011 (Allianz-Slovenská poisťovňa) – Vodiči poľnohospodárskych strojov a traktorov sú omnoho častejšie vinníkmi dopravných nehôd, uvádza štúdia Allianz Centra pre technológie. Allianz – Slovenská poisťovňa eviduje na našich cestách len za minulý rok 433 poistných udalostí, ktorých aktérom boli veľké poľnohospodárske stroje, pričom až v 340 prípadoch boli traktory či kombajny vinníkmi dopravnej nehody.
V lete riziko rastie
S príchodom letných mesiacov sa na Slovensku začína obdobie žatvy poľnohospodárskych plodín, čím sa zvyšuje aj výskyt traktorov, kombajnov a iných poľnohospodárskych strojov na našich cestách. Ako ukázala najnovšia štúdia Allianz Centra pre technológie, práve pri stretnutí s týmito nadrozmernými vozidlami by ste mali byť opatrnejší. Zo štúdie vyplýva, že šoféri traktorov častejšie zapríčinia dopravnú nehodu s telesnými zraneniami – v 63,1 percenta, zatiaľ čo pri ostatných účastníkoch cestnej premávky je to menej – vodiči automobilov ich zapríčinia v 56,2 percenta a motocyklisti v 47,8 percenta.
Hlavnou obeťou: Automobily
Hlavnými obeťami nehôd s poľnohospodárskymi strojmi sú podľa štúdie osobné automobily – v 63,5 percenta prípadov, podiel nehôd s motocyklami je 21,6 percenta. Pre motocyklistov je však situácia dramatickejšia čo sa týka zranení a úmrtí – podiel zranených motocyklistov je 39,7 percenta, pri pasažieroch automobilov je to o 1,5 percenta menej.
Motorkár takmer nemá šancu
Podľa realistických nárazových testov, motocylista, ktorý sa zrazí s traktorom pri rýchlosti 70 km/h, nemá prakticky žiadnu šancu na prežitie. Riziko usmrtenia pri nehode motocyklistu s traktorom je štyrikrát vyššie, ako keby sa zrazil s osobným automobilom. Z ďalších výsledkov štúdie Allianz vyplýva, že viac ako 90 percent vyšetrovaných nehôd traktorov sa stalo počas dňa a na verejných komunikáciách (91,7 %) a iba jeden z desiatich prípadov (8,3 %) sa stal na súkromnom pozemku.
Najčastejšie príčiny nehôd
Najčastejšie sa nehody stávajú pri otáčaní na ceste – 40,8 percenta prípadov a pri nedaní prednosti zprava alebo pri vychádzaní z vedľajšej cesty na hlavnú – v 28,7 percenta. Miestom najčastejších havárií ťahačov alebo strojov s prípojným vozíkom sú križovatky alebo miesta výjazdu z vedľajšej cesty na hlavnú či naopak.
Stroje brzdia dopravu
Problematická je aj nízka rýchlosť traktorov, kombajnov a iných strojov, ktorá bežnému účastníkovi cestnej premávky komplikuje cestovanie. „Vodiči automobilov sa často snažia poľnohospodárske vozidlá predbehnúť, a to aj na neprehľadnom mieste. A nie je výnimkou, že z takýchto dopravných nehôd práve traktor vyviazne bez akéhokoľvek škrabnutia, zatiaľ čo vodič osobného vozidla si uplatňuje zo svojho havarijného poistenia omnoho vyššiu škodu,“ uvádza Jozef Hrdý, riaditeľ odboru likvidácie poistných udalostí v neživotnom poistení z Allianz – Slovenskej poisťovne.
Celková škoda takmer 300-tisíc eur
Allianz – Slovenská poisťovňa eviduje za minulý rok na našich cestách 433 poistných udalostí, ktorých aktérom boli veľké poľnohospodárske stroje, pričom až v 340 prípadoch boli traktory či kombajny vinníkmi dopravnej nehody, čo je vyše 78 percent. Celkovo sa výška škôd, ktoré zapríčinili traktory alebo iné poľnohospodárske stroje, vyšplhala až na 291 404,13 eur.
Príklad nehody
Potenciálne riziká, ktoré predstavujú tieto stroje na cestách, dobre ilustruje nasledujúci príklad poistnej udalosti. Vodič traktora aj s vlečkou odbočoval z hlavnej cesty na vedľajšiu, nedal však prednosť v jazde a začal odbočovací manéver v čase, keď bol predbiehaný iným vozidlom (Renault Traffic). Podľa došetrenia a simulácie priebehu nehody, došetrenia brzdných dráh a ďalších okolností sme skonštatovali, že nehodu zavinil vodič traktora, pretože v čase, keď vozidlo Renault začalo intenzívne brzdiť, jeho pozdĺžna os bola rovnobežná s osou vozovky. Ináč povedané, Renault v tom čase ukončil zmenu jazdného pruhu a traktor predchádzal, t.j. traktor mal pri odbočovaní vľavo dať prednosť v jazde a nevstupovať do jazdnej dráhy vozidla Renault Traffic.
Reagovať na túto správu
» Reagovať na túto správuVaše komentáre
Žiadne komentáre. Pridať komentár.» Archív newslettrov