Slováci šetria. Už aj na potravinách
Bratislava 21. júla 2009 (Petra Jamrichová, Hospodárske noviny) – Slováci, ktorí ešte pred časom kupovali kvalitné mliečne výrobky či zeleninu, zamierili o priečku nižšie. Aj skalní zákazníci, ktorí si za lepšiu šunku ešte nedávno radšej priplatili, prehodnocujú svoje nákupy. Regály s overenými značkami, no vyššími cenami ostávajú stáť ladom. Svoj boom tak v čase krízy zažívajú potraviny, ktoré majú na obale zobrazené logo reťazca. Ich ceny sú totiž veľakrát aj o desiatky percent nižšie, čo spôsobuje poloprázdne až prázdne priečky v jednotlivých predajniach.
Plus tridsať percent
Maloobchodníci taktiež priznávajú, že zaznamenávajú výrazný nárast záujmu práve o privátne značky či takzvané "no name produkty“. "Zvýšený dopyt evidujeme v každej sortimentnej kategórii, predovšetkým pri tovaroch dennej spotreby a strategických položkách, ako je cukor, ryža či olej,“ hovorí pre HN podpredseda spoločnosti Coop Jednota Slovensko Martin Katriak. Dodáva, že medziročne registrujú až 30-percentný nárast záujmu práve o takéto výrobky. Podľa hovorkyne jednotky na našom trhu spoločnosti Tesco Stores Oľgy Hrnčiarovej zákazníci čoraz viac zisťujú, že výhodnou alternatívou sú výrobky vlastnej značky obchodu, kde cena produktov je aj o 15 až 20 percent nižšia ako pri značkových tovaroch.
Reťazce aj z tohto dôvodu posilnia práve segment lacných výrobkov, Coop Jednota podľa Katriakových slov obohatila portfólio týchto komodít v porovnaní s minulým rokom o viac ako 20 percent. "Počítame s rozširovaním ponuky najmä v oblasti potravín a výrobkov dennej potreby,“ odhaľuje ďalšiu stratégiu Tesca Hrnčiarová.
Druhoradý faktor?
Zmenu správania je najviditeľnejšie cítiť v ekonomicky slabších krajoch. "Najmenej sa tento obrat pociťuje v regiónoch, ako je Bratislava, Žilina či Trenčín,“ potvrdzuje riaditeľka Potravinárskej komory Slovenska Jarmila Halgašová a zároveň dopĺňa, že sa zvyšuje podiel výrobkov s nižšou pridanou hodnotou. Pri nakupovaní tak do košíkov hádžeme nezdravé, no cenovo výhodnejšie potraviny. "Nákupné správanie ľudí sa v období neistoty prejavuje väčším dôrazom na cenu, ako tomu bolo v rokoch hospodárskeho rastu. Nemyslím si však, že kvalita výrobku by sa stala druhoradým faktorom pri rozhodovaní o kúpe,“ hodnotí analytik Tatra banky Boris Fojtík a pripomína, že aj naďalej platí, že nákupné správanie obyvateľstva je ovplyvnené veľkosťou príjmu spotrebiteľa a druhom tovaru, o ktorý ide.