Strata práce sa dá poistiť. S podmienkami
Bratislava 2. októbra 2009 (Marianna Onuferová, SME) – V čase krízy sa ľudia viac obávajú, že prídu o príjem pre stratu práce. Na ich strach už zareagovali niektoré poisťovne. Ak sa u nich zamestnaní občania poistia proti nezamestnanosti, budú síce platiť niekoľko mesiacov poistné, ale ak neskôr prídu o prácu a istý čas budú na úrade práce, začnú im vyplácať počas dohodnutého obdobia mesačné dávky.
„Nejde o novinku na trhu. Zrejme kríza presvedčila poisťovne, aby nanovo zabalili také poistenie do nových produktov," vraví analytik Symsite Research Vladimír Dohnal. Ak si klienti vzali úver, banky im aj doteraz ponúkali poistenie úverových splátok pre prípad straty príjmu. Pri životných a úrazových poistkách mohli zaškrtnúť políčko, že sa chcú poistiť pre prípad, že sa im skráti príjem z dôvodu práceneschopnosti.
„Je to jedna z možností, ako sa zabezpečiť proti strate príjmu, no nie je jediná. Klienti by mali vedieť, že im z toho vyplýva veľa povinností," vraví produktový manažér Medical Financial Consulting Peter Világi. Musia hlásiť akúkoľvek zmenu zamestnania či ošetrujúceho lekára, niekedy nielen stratu, ale aj zníženie príjmu. Okrem toho poistné plnenie v prípade péenky sa štandardne začína od jej 15. alebo 29. dňa, takže ľudia, ktorí sú krátkodobo práceneschopní, nemusia dostať nič.
Dôležité sú čakacie lehoty
Poistenie nezamestnanosti je na prvý pohľad zaujímavé. Poistné plnenie sľubuje, že ak ste zamestnaní, no prídete o prácu, poisťovňa vám nejaký čas bude mesačne vyplácať dohodnutú dávku. Takéto poistenie sa teda nevzťahuje na živnostníkov. „Treba sa však pozrieť na to, počas akého obdobia vám bude poisťovňa vyplácať dávky a koľko vás to stojí. Rovnako na to, aká je pravdepodobnosť, že môžete prísť o prácu a že si zamestnanie nenájdete ani po niekoľkých mesiacoch na úrade práce," hovorí analytik spoločnosti AWD Pavol Ďurkovič.
Allianz - Slovenská poisťovňa ponúka pripoistenie nezamestnanosti k životnej poistke, Generali Slovensko ako samostatný produkt. Amslico takýto produkt len pripravuje. Allianz požaduje, aby bol záujemca pred poistením zamestnaný minimálne 12 mesiacov. Ak príde následne o prácu, musí byť na úrade práce aspoň tri mesiace a až potom mu poisťovňa začne vyplácať mesačné dávky. Počas jedného obdobia nezamestnanosti mu vyplatí najviac 12 mesačných dávok.
Aj Generali žiada, aby bol záujemca v zamestnaneckom pomere aspoň 12 mesiacov pred uzatvorením poistenia. „Nárok na poistné plnenie vzniká, ak strata zamestnania trvá dlhšie ako 30 dní a plnenie sa vypláca za každých ukončených 30 dní straty zamestnania," povedala hovorkyňa Generali Zuzana Hliváková. Poisťovňa bude vyplácať dávky najviac šesť mesiacov.
Koľko to stojí
Maximálnu poistnú sumu nezamestnanosti obmedzila poisťovňa Allianz - Slovenská poisťovňa do výšky 75 percent platu. Klient môže mesačne dostáva dávku minimálne 100 eur, tomu zodpovedá poistné zhruba od 2,30 eura mesačne. Koľko však bude klient mesačne poisťovni platiť, závisí nielen od zvolenej výšky mesačného príspevku, ale aj od regiónu, v ktorom má trvalé bydlisko. Ak je teda z regiónu s vysokou nezamestnanosťou, zaplatí viac.
Ak by sa poistil zamestnanec, ktorý zarába mesačne 732,50 eura, teda priemernú mzdu, Generali by mu mohla pri strate zamestnania vyplácať mesačne najviac 200 eur, za mesiac by poisťovni platil poistné 4,16 eura. „V našom prípade by si klient mohol zvoliť mesačnú dávku vo výške 650 eur, čomu zodpovedá poistné 15 eur mesačne," povedala Lucia Muthová, hovorkyňa Allianz - Slovenská poisťovňa.
Poistenie nezamestnanosti môže mať podľa Ďurkoviča význam pre ľudí z regiónov s vyššou nezamestnanosťou alebo pre tých, ktorí pracujú v odvetviach citlivejších na krízu. Každý by si však mal zrátať, či by poisťovni nezaplatil viac, než by boli dávky prijaté od nej, ak by o prácu prišiel napríklad po troch rokoch od poistenia. „Výhodnejšie môže byť vytvoriť si finančnú rezervu," dodal Ďurkovič.