Prečo nie je pri PZP dôležitá len cena
Bratislava 2. októbra 2007 (Peter Világi, MFC) – Jazdíte na Škodovke, Renaulte, Peugeote či obdobnom vozidle nižšej strednej triedy, pretože si BMW, Mercedes alebo Audi nemôžete dovoliť? A čo ak ho budete musieť zaplatiť? Stačí ak zaviníte nehodu, pri ktorej do niektorého z týchto áut narazíte. O to horšie, ak sa pri nehode aj niekto zraní alebo zomrie. Takéto prípady môžu končiť aj exekúciou na váš dom či byt alebo súdnym nariadením o zrážkach zo mzdy až do konca vášho života. Jediným spôsobom ako sa proti takýmto nečakaným udalostiam zabezpečiť je uzatvorenie poistenia zodpovednosti za škody spôsobené prevádzkou motorového vozidla. Často veľmi zavádzajúco nazývaným aj ako povinné zmluvné poistenie.
Lacné?
Práve mätúci názov a nepochopenie významu zákonného poistenia viedlo k vytvoreniu nového slovenského celonárodného športu, a to honu za najlacnejším PZP. Aj keď základné podmienky poistenia vychádzajú zo zákona, rozdiely v ponuke poisťovní predsa len sú. A to nielen vo výške poistného. Ale napríklad aj v systéme oceňovania materiálnych škôd alebo použiteľných zvyškov. V praxi to znamená, že nie všetky poisťovne vyplatia poškodenému rovnakú sumu. A ak poškodený nebude s výškou plnenia spokojný, môže si zvyšok škody vymáhať od poisteného súdnou cestou. Preto nie je poistenie ako poistenie. Aj keď je dané zo zákona.
Základný limit
Rozdiely však nemusia byť len medzi poisťovňami. Ale aj v rámci ponuky každej z nich. Klient si totiž môže vybrať základné alebo rozšírené poistenie. Základné poistenie stanovuje najvyššiu hranicu poistného plnenia pri jednej škodovej udalosti na 20 miliónov korún za škodu na zdraví a nákladov pri usmrtení na každého zraneného alebo usmrteného, ako aj za škodu vzniknutú náhradou nákladov zdravotnej starostlivosti, dávok nemocenského poistenia a dávok dôchodkového poistenia na každého zraneného alebo usmrteného. A 20 miliónov korún za škodu vzniknutú poškodením, zničením, odcudzením alebo stratou veci, za účelne vynaložené náklady spojené s právnym zastúpením a za ušlý zisk.
Zvýšený limit
Tieto sumy môžu postačovať, ak človek jazdí len na území Slovenskej republiky. V zahraničí je však všetko drahšie. Aj oprava auta či náklady na liečbu zranených. Stačí zrážka s rakúskym autobusom plným cestujúcich a škoda môže byť ďaleko vyššia ako 20 miliónov korún. Ak teda jazdíte aj do cudziny, vyberte si radšej zvýšený limit, ktorý stanovuje maximálne plnenie za jednu škodovú udalosť na 60 miliónov korún. Aj keď za poistku zaplatíte viac, v prípade poistnej udalosti sa to rozhodne oplatí.
Služby navyše
Motorista by sa mal pri výbere poistenia riadiť aj službami, ktoré mu poisťovňa poskytuje navyše nad ustanovenia zákona. A to v podobe asistenčných služieb. Tie môžu zahŕňať asistenciu pri dopravných nehodách alebo poruchách vozidla. Bezplatné odtiahnutie vozidla alebo opravu priamo na mieste. Zabezpečenie náhradného ubytovania či alternatívneho spôsobu prepravy do cieľa cesty či návratu domov, ak je vozidlo nepojazdné. Prípadne právnu a administratívnu pomoc pri obvinený, zadržaní alebo uväznení v súvislosti s dopravnou nehodou.