Rast sadzieb môže spôsobiť odhlásenia áut
Bratislava 24. januára 2011 (Táňa Rudensová, Hospodárske noviny) – Voľakedy mal šesť autobusov a zmluvne vozieval robotníkov zo Slovenska do Prahy a späť. Dnes má JANTOUR, dopravná firma Jána Bučeka z Nesluše, oveľa menšiu klientelu a autobusy už len dva. "Mnoho stavieb sa pozatváralo, zákazky začali padať, nuž som musel firmu zredukovať,“ vraví Buček. No aj tak ho ako tisíce iných čaká ku koncu januára priznanie dane z motorových vozidiel. Jej sadzby sú v každom kraji iné. "Preregistrovať si autobusy inam, kde je nižšia daň? Tak som nerozmýšľal. Nezaznamenal som ani, že by medzi dopravcami nastal takýto trend,“ dodáva.
Na východe výnos klesá
Pre samosprávne kraje je cestná daň jedným z dvoch rozhodujúcich finančných zdrojov. Škrt cez rozpočet im priniesla kríza a pád mnohých firiem. Župy sa snažia výpadky v príjmoch dorovnať väčšou cestnou taxou, ktorú vlani každý z nich okrem Trenčianskeho kraja zvýšil. "Pokles výnosu z dane sledujeme len podľa vlastných odhadov - kríza prinútila niektorých podnikateľov dočasne alebo úplne odhlásiť motorové vozidlá, na ktorých podnikali,“ vraví hovorkyňa Košického kraja Zuzana Bobríková. Na evidenčných číslach áut na cestách je podľa nej vidno, že v poslednom čase si hlavne veľké firmy pôsobiace na celom území Slovenska centralizovali logistiku a autá majú prihlásené v mieste, kde pôsobí materská firma. "Presuny vozidiel len odhadujeme. Zreteľne to vidno na výnose v Košickom a Bratislavskom kraji. Kým v roku 2009 bol výber dane v našom kraji 12,54 milióna a v Bratislavskom 30,18 milióna eur, v roku 2010 bude podľa odhadov výber dane v našej župe o 400-tisíc eur oproti roku 2009 nižší. Košický kraj pritom spravuje dvetisíc kilometrov ciest II. a III. triedy, a Bratislavský podstatne menej.“
Na západe sa odlevu neboja
Viaceré regióny úbytok áut z evidencie nevidia ako hrozbu. Podľa hovorkyne Žilinského samosprávneho kraja Zuzany Muchovej predstavuje pre prevádzkovateľa nákladného vozidla, napríklad ťahača s návesom, nárast dane len 0,17 percenta z ročných nákladov. "Predpokladáme, že takéto zvýšenie nebude mať na odlev platcov zásadný vplyv. Okrem toho kraj zachoval zníženú sadzbu pre vozidlá spĺňajúce EURO 3, 4 a 5. Zníženú sadzbu o 20 percent majú aj vozidlá v poľnohospodárskej výrobe a v pravidelnej autobusovej doprave, ak robia výkony vo verejnom záujme pre mestá kraja,“ tvrdí. Podobne sa vyjadril i hovorca Nitrianskeho kraja Stanislav Katrinec: "Masívne prehlasovanie vozidiel z evidencie daňových úradov z územia nášho kraja neočakávame.“
Reagovať na túto správu
» Reagovať na túto správuVaše komentáre
Žiadne komentáre. Pridať komentár.» Archív newslettrov