Rozbité čelné sklo poisťovne nechcú preplatiť
Bratislava 25. mája 2011 (Branislav Toma, Pravda) – Spod kolies auta počas jazdy odletí kameň a rozbije okno ďalšieho vozidla. Výmenu predného skla vodičovi zaplatí povinné zmluvné poistenie. Poisťovne sa chcú tejto povinnosti zbaviť. "Problém je v tom, že sa ťažko dokazuje, či vozidlo idúce pred poškodeným automobilom naozaj vymrštilo kameň a rozbilo čelné sklo," povedal Imrich Fekete, riaditeľ Slovenskej kancelárie poisťovateľov.
Povinné zmluvné poistenie sa napríklad nevzťahuje na rozbitie skla kameňom padajúcim zo skaly. ,,Všetci, čo nemajú havarijné poistenie, sa akékoľvek poškodenie predného skla snažia vykryť z povinného zmluvného poistenia," dodal Fekete. Podľa poisťovní si totiž poškodený vodič bežne nájde niekoho, kto mu dosvedčí, že kameň odletel práve spod kolies jeho vozidla.
"Riešením by bolo, ak by si každý, kto chce mať poistené čelné sklo, kúpil takýto poistný produkt osobitne," dodal Fekete. Podobne to dnes funguje v Taliansku, vo Francúzsku či v Španielsku. Podľa dopravného analytika ide zo strany poisťovní o trik, ako si prilepšiť. "Podľa mňa je to zbavovanie sa zodpovednosti. Vlastným vozidlom ste poškodili iný majetok a za to má niesť zodpovednosť povinné zmluvné poistenie," myslí si dopravný analytik Jozef Drahovský.
Tiež upozorňuje na to, že poisťovne vôbec nenamietali proti zrušeniu povinnosti ochranných záster na zadných kolesách. "Robil som si prieskum a počet rozbitých skiel po odstránení záster začal narastať," dodal Drahovský. Podľa neho nie je reálne, aby si niekto len tak rozbil predné sklo.
Podľa analýzy Národnej banky Slovenska vyzbierali poisťovne od vodičov pri poistení automobilov najmenej peňazí za posledných sedem rokov. Silná konkurencia navyše každý rok tlačí dole ceny poistiek. Začiatkom budúceho roku sa zvyšuje aj limit poistného krytia. Pri škodách na zdraví sa najvyššie odškodnenie zdvihne zo súčasných 2,5 milióna eur na päť miliónov a pri škodách na majetku z pol milióna na milión. "Z tohto dôvodu predpokladáme zvýšenie cien povinného zmluvného poistenia pre budúci rok," povedal Miroslav Chovan, riaditeľ poisťovne Genertel.
Práve tomuto scenáru môže zabrániť vylúčenie niektorých rizík z povinného zmluvného poistenia. "Spomínané vylúčenie krytia škôd na sklách by mohli svojou početnosťou a výškou plnenia ovplyvniť nákladovosť produktu a následne i výšku poistného," dodala Ingrid Drahošová z poisťovne Uniqa.
,,Skôr je možné, že poisťovne vylúčia z ponuky niektoré poistenia, ktoré dnes dávajú k povinnému zmluvnému poisteniu bez príplatku," dodal Chovan. Poisťovne sa snažiť presadiť aj vymáhanie prísnejších sankcií za nepoistené vozidlá. Dnes sa totiž na škodu spôsobenú nepoisteným automobilom cez príspevky poisťovní skladajú všetci poistení vodiči.
"V budúcnosti by sme chceli nezaplatené povinné zmluvné poistenie vymáhať priamo a za najlepšie považujem, ak by výzva na zaplatenie bola považovaná za exekučný titul," dodal Fekete. Poslednou navrhovanou zmenou bude preukazovanie poistenia vozidla zelenou kartou.