Nie ste spokojní so svojou zdravotnou poisťovňou? Môžete ju vymeniť
Bratislava 29. augusta 2014 (Dorota Hudecová, Pravda) - Keďže projekt vládou avizovanej jednej štátnej zdravotnej poisťovne je stále v nedohľadne, aj tento rok sa poistenci, ktorí z nejakého dôvodu nie sú spokojní so svojou súčasnou zdravotnou poisťovňou, môžu rozhodnúť pre zmenu. Ak sa chcú stať klientmi novej poisťovne, musia podať prihlášku do 30. septembra.
„Poistencom odporúčame, aby si po vyplnení prihlášky skontrolovali všetky údaje, a v prípade akejkoľvek zmeny nahlásili aj svojej súčasnej zdravotnej poisťovni a aj poisťovni, do ktorej prihlášku podali, všetky zmeny. Rovnako poistencom, ktorí sa rozhodli zmeniť zdravotnú poisťovňu, odporúčame, aby vyplnili všetky povinné údaje, v prípade, že tak neurobia, poistný vzťah v novej zdravotnej poisťovni nevznikne, keďže takáto prihláška nebude spĺňať náležitosti platnej prihlášky,“ pripomína Judita Smatanová, hovorkyňa Union zdravotnej poisťovne.
„V roku 2013 z celkového počtu poistencov 5 197 539 využilo možnosť prepoistiť sa 115 725 poistencov, z toho 4 732 prihlášok úrad neakceptoval,“ vraví Soňa Valášiková, hovorkyňa Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
„Počet ľudí, ktorí si podali prihlášku na zmenu zdravotnej poisťovne, dosiahol ku koncu júna 23 738,“ informovala Valášiková. „Stále platí, že poistenec, ktorý si podal prihlášku na zmenu zdravotnej poisťovne a svoje rozhodnutie zmenil, je oprávnený vziať späť podanú prihlášku do 30. septembra bez uvedenia dôvodu. Späťvzatie musí byť podané písomne v zdravotnej poisťovni, v ktorej bola podaná prihláška, a táto musí žiadateľovi vyhovieť,“ dodala. Upozornila aj na skutočnosť, že prihlášku možno podať iba v jednej zdravotnej poisťovni.
Ľudia zvyčajne menia poisťovňu podľa toho, či ich lekár má s danou poisťovňou uzavretú zmluvu, ale aj podľa toho, či poisťovňa hradí napríklad plánovaný operačný zákrok. Zmenu si však treba dobre zvážiť a netreba ju unáhliť. Každý poistenec má právo podať prihlášku v zdravotnej poisťovni podľa svojho vlastného výberu. Môže si porovnať ich ponuky a posúdiť, ktorá mu najviac vyhovuje.
Poistenci majú na výber rôzne kritériá. Pre niekoho je dôležitá dostupnosť pobočky poisťovne, pre iného možnosť elektronickej komunikácie. Nemenej dôležité býva pre ľudí je aj to, či ošetrujúci lekári majú zmluvu s vybranou zdravotnou poisťovňou.
Vplyv na výber môžu mať aj skúsenosti rodiny či známych. Rozhodnutie môžu ovplyvniť aj reklamné kampane či ponuka nadštandardných produktov či služieb. Pri výbere si však treba overiť napríklad aj to, koľko má poisťovňa zmluvných poskytovateľov v regióne, ako dlho sa v nej čaká na zákrok, ako hospodári s vybraným poistným a podobne.
„Človek, ktorý zmení zdravotnú poisťovňu, musí potom do 8 dní od zmeny vrátiť preukaz poistenca, ako aj európsky preukaz zdravotného poistenia, ak mu bol vydaný, svojej predchádzajúcej zdravotnej poisťovni. Pri nesplnení tejto povinnosti mu hrozí pokuta od úradu pre dohľad až do výšky 165 eur,“ upozorňuje Valášiková. „Ak je poistenec zamestnanec, zmenu zdravotnej poisťovne musí oznámiť svojmu zamestnávateľovi do 8 dní od zmeny, ak je zamestnancom u viacerých zamestnávateľov, je povinný oznámiť uvedené skutočnosti každému zamestnávateľovi. Za nesplnenie povinnosti mu môže úrad uložiť pokutu až do výšky 331 eur.“ Zmenu zdravotnej poisťovne by mal oznámiť aj poskytovateľovi, s ktorým má uzatvorenú dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, a hoci zákon neurčuje lehotu na toto oznámenie, mal by tak urobiť čo najskôr, aby poskytovateľ zasielal údaje do správnej zdravotnej poisťovne. Úrad však za toto porušenie nemá oprávnenie ukladať pokuty. „Samostatne zárobkovo činná osoba, ktorá zmení zdravotnú poisťovňu, je povinná písomne vykázať novej zdravotnej poisťovni výšku preddavku na poistné do 8. januára 2015,“ upozornila Valášiková.
V roku 2013 úrad uložil 13 právoplatných pokút za nevrátenie preukazu poistenca pri zmene, v roku 2012 ich bolo 181, ale v roku 2011 neuložil ani jednu pokutu za nevrátenie preukazu poistenca. Čo však v prípade, ak je poistenec neplatič? „Ak je poistenec neplatič, môže zmeniť zdravotnú poisťovňu. Nezbavuje sa však dôsledkov, ktoré vyplývajú z jeho dlhu v pôvodnej zdravotnej poisťovni, ktorá dlh naďalej eviduje a vymáha,“ upozorňuje hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej poisťovne Eva Ravingerová.