Čo robiť, ak ste boli podvodne prepoistení?
Ak vám bolo zaslané oznámenie o prepoistení sa, prípadne vám bol zaslaný preukaz poistenca zdravotnej poisťovne, ktorú ste si nevybrali a ani do nej nepodali prihlášku:
1. Obráťte sa na zdravotnú poisťovňu, ktorá vám takýto preukaz zaslala, so žiadosťou o vysvetlenie a zrušenie prihlášky. Svoj podnet by ste mali doložiť čestným vyhlásením, že ste žiadnu prihlášku nepodali.
2. Ak zdravotná poisťovňa vašej žiadosti nevyhovie, podajte podnet na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (je žiaduce doložiť čestné prehlásenie), ktorý preskúma, či prihláška fyzicky existuje a či spĺňa formálne náležitosti. Súčasne preskúma, ako zdravotná poisťovňa tento podnet šetrila.
Ak prehlásite, že ste prihlášku nepodali, úrad oznámi podnet Úradu na ochranu osobných údajov a podá návrh na začatie trestného stíhania.
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou rozhodnutím o sankcii uloží zdravotnej poisťovni povinnosť vysporiadať poistný vzťah v prospech poistenca tak, aby nebolo dotknuté jeho právo na slobodný výber zdravotnej poisťovne. Súčasne môže úrad uložiť zdravotnej poisťovni aj pokutu a to do výšky až 5 mil. Sk.
V prípade odvolania sa zdravotnej poisťovne proti rozhodnutiu úradu môže o platnosti alebo neplatnosti právneho úkonu rozhodnúť len súd.
Úrad ako orgán dohľadu bude prioritne ochraňovať záujmy poistenca a jeho zákonné právo vybrať si zdravotnú poisťovňu podľa vlastného rozhodnutia.
Zdroj: Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou