Poistný biznis ťahajú hypotéky
Bratislava 16. mája 2017 (Marek Turňa, Hospodárske noviny) – Predávať sa budú predovšetkým produkty kryjúce automobily, byty, dovolenky a život. Už takmer pol roka platí nový osempercentný odvod z neživotného poistenia, ktoré poisťovne považujú za skrytú daň. Aj preto väčšina poistných domov očakáva tento rok slabšie výsledky ako v minulom roku, v ktorom zaznamenali nárast predpísaného poistného od šesť do osem percent. Ziskové boli takmer všetky poisťovne až na Union, ktorá hlási miernu stratu vo výške 890-tisíc eur.
V tomto roku poisťovne stavajú najmä na neživotné poistenie. „Očakávame, že tento rok bude silný pre neživotné poistenie, najmä autopoistenie, pretože ekonomika rastie, a tým aj počet áut, ktoré ľudia poisťujú,“ vysvetľuje Beáta Lipšicová, hovorkyňa poisťovne Uniqa. Dariť by sa malo aj poisteniu nehnuteľností, keďže sú na trhu lacné hypotéky. Každý, kto si kupuje byt či dom, ho potrebuje aj poistiť. „S hypotekárnym boomom zaznamenávame záujem klientov o krytie rizík v životnom poistení, najmä riziko smrti, úrazu,“ informuje Helena Kanderková, špecialistka externej komunikácie Allianz – Slovenskej poisťovne. Dobrý rok sa črtá aj pre cestovné poistenie, pretože ľudia viac zarábajú a viac cestujú na dovolenky.
Nové trendy
Pri snahe získať nových klientov a priblížiť sa k číslam z minulého roka začínajú poisťovne bojovať o klientov aj novými produktmi. Väčšina z nich sa snaží kopírovať aktuálne trendy a sleduje, čomu sa ľudia najviac venujú, čo ich trápi. V ponukách poisťovacích domov, napríklad v Generali, nájdeme napríklad poistenie bicykla aj cyklistu, keďže tejto činnosti sa začína venovať viac ľudí. Iné poisťovne stavili na poistenie proti závažným chorobám, ako je rakovina alebo poistenie neplodnosti. „Neustále prispôsobujeme našu ponuku aktuálnemu vývoju na trhu a meniacim sa potrebám klientov,“ potvrdzuje Kanderková.
Ceny pôjdu hore len mierne
Odborníci a ani samotné poisťovne tento rok neočakávajú výrazné zmeny v cenách produktov, pretože mnohé sa už udiali na konci minulého roka, keď došlo k zvýšeniu najmä pri havarijnom a povinnom zmluvnom poistení, ktoré boli dlhodobo na hranici ziskovosti. Ceny išli hore aj viac ako o 10 percent. „Pri niektorých produktoch došlo k zvýšeniu ceny, okrem toho poisťovne zaviedli aj inovácie a úplne nové produkty,“ hovorí Maroš Ovčarik, výkonný riaditeľ portálu Finančný kompas. Vzhľadom na silné konkurenčné prostredie sa podľa odborníkov budú ceny poistiek hýbať v tomto roku len minimálne.
Inovácie produktov
Ako ďalší krok na zachovanie rentability sa poisťovne rozhodli pre zlúčenie viacerých produktov do jedného balíka. Uniqa plánuje zaviesť nové životné poistenie na princípe skladačky. Jednou zmluvou sa bude dať poistiť celá rodina. Populárne je tiež vyskladanie si neživotného poistenia domácnosti podľa vlastných preferencií. Poisťovne zhodne tvrdia, že dominantné postavenie má u nich stále neživotné poistenie. Napríklad v Allianz – Slovenskej sporiteľni tvorí až 60 percent zo všetkých poistných zmlúv. „U Slovákov je dlhoročným trendom chrániť si poistením predovšetkým najmä svoj majetok než svoje zdravie,“ vysvetľuje Kanderková.
zdroj: HN