Facebook ponúka bezcenné akcie
Bratislava 8. októbra 2012 (Jan Schőnbauer, Hospodárske noviny) – Facebook minulý týždeň dosiahol úctyhodný počet jednu miliardu užívateľov. Investori však stále čakajú na to, aby mohli stlačiť tlačidlo "Like".
Akcie sociálnej siete Facebook sú od svojho počiatku predaja hlboko v negatívnom pásme, už od konca júla sa obchodujú mierne nad dvadsaťdolárovou hranicou. Upisovacia cena bola však takmer dvojnásobná - 38 USD. Zdá sa, že investície do sociálnej siete nelákajú a podľa všetkého tento trend bude aj naďalej pokračovať.
"Akcie Facebooku sa dajú využiť na krátkodobú špekuláciu. Z dlhodobého pohľadu je to pre mňa úplne bezcenná akcia. Možno by som hystériu okolo Facebooku prirovnal k ICQ na začiatku 21. storočia. Dnešná mladá generácia pritom už skoro nevie, čo ICQ je. Je veľmi pravdepodobné, že túto sieť, pretože nevytvára žiadnu pridanú hodnotu, nahradí niečo nové a tým pádom viac "trendy", konštatuje k investícii do akcií Facebooku Michal Valentík, hlavný investičný stratég Generali PPF Invest.
Je skutočne zaujímavé, že spolu absolútne nekoreluje vývoj počtu užívateľov a cena akcie. Zatiaľ čo počet užívateľov stále rastie, cena klesá. Facebook sa tak úplne vymyká štandardom na investičnom poli. Facebook má totiž perfektný predajný príbeh, ale chýbajú mu rozumné čísla. Väčšina firiem to má úplne naopak.
"Z fundamentálneho pohľadu nie je vôbec o čo sa oprieť. Facebook zatiaľ v podstate nezarába a ktovie, či to do budúcnosti bude inak. Spoločnosť by mala ponúknuť iné príjmy ako z reklamy, potom bude možno pre investorov zaujímavejšia ", dodáva Valentík. Je pravdou, že Mark Zuckerberg sa ostatné príjmy snaží hľadať. Teraz spustil platenú službu pre užívateľov z USA. Za sedem dolárov si bude môcť užívateľ zaistiť zviditeľnenie svojej aktivity na sieti medzi svojimi "kamarátmi".
" Zdá sa mi to, akoby Facebook nevedel, čo ďalej. Takéto pokusy o iné zdroje príjmov mi prídu úplne scestné. Ide to proti filozofii stránok, že zaujímavejšie odkazy budú vyššie umiestnené. Teraz si americké deti budú hľadať obľubu medzi svojimi kamarátmi nie cez zaujímavé príspevky, ale cez peniaze. Dostávame sa tak do obdodia, kedy si budeme platiť virtuálny obdiv svojich kamarátov ", hovorí investičný špecialista BBI Sven Subotič.
Pre Facebook predstavujú príjmy z reklamy celých 84% tržieb, okrem zviditeľnenia tak firma ponúkla aj možnosť plateného posielania darčekov cez sociálnu sieť. Nájsť však inú možnosť príjmu ako z reklamy nebude vôbec ľahké. Mark Zuckerberg si tiež veľa sľuboval od rozšírenia sociálnych sietí medzi užívateľov mobilných prístrojov, nazval dokonca Facebook "mobilnou spoločnosťou".
Avšak úspech na týchto zariadeniach zatiaľ zďaleka nie je istý. Pre najväčšiu sociálnu sieť bude najväčším problémom prispôsobiť reklamu menším zariadeniam typu tablet a mobilný telefón. Aby rozprávkový príbeh Facebooku pokračoval aj na finančnom poli, bude treba prekonať ešte mnoho výziev. Konkurenti si pritom brúsia zuby na to, keď jednu z prekážok Facebook neprekoná.
Reagovať na túto správu
» Reagovať na túto správuVaše komentáre
Žiadne komentáre. Pridať komentár.» Archív newslettrov